111

-
- - -
I -

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

FOURTH SECTION

CASE OF NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND

(Application no. 32297/10)

JUDGMENT

STRASBOURG

23 June 2015

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be
subject to editorial revision.

COUNCIL OF EUROPE

* X x
*
*

* *
* ik

CONSEIL DE LEUROPE






NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 1

In the case of Niskasaari and Otavamedia Oy v. Finland,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a
Chamber composed of:
Guido Raimondi, President,
George Nicolaou,
Nona Tsotsoria,
Paul Mahoney,
Faris Vehabovic,
Yonko Grozev, judges,
Mikko Puumalainen, ad hoc judge,
and Fatos Araci, Deputy Section Registrar,
Having deliberated in private on 2 June 2015, delivers the following
judgment, which was adopted on that date:

PROCEDURE

1. The case originated in an application (no. 32297/10) against the
Republic of Finland lodged with the Court under Article 34 of the
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms
(“the Convention) by a Finnish national, Mr Mikko Veli Niskasaari, and a
Finnish limited liability company Otavamedia Oy (“the applicants”), on
11 June 2010.

2. The applicants were represented by Mr Heikki Salo, a lawyer
practising in Helsinki. The Finnish Government (“the Government”) were
represented by their Agent, Mr Arto Kosonen of the Ministry for Foreign
Affairs.

3. Ms Paivi Hirveld, the judge elected in respect of Finland, withdrew
from the case (Rule 28). Accordingly, the President of the Chamber decided
to appoint Mr Mikko Puumalainen to sit as an ad hoc judge (Article 26 § 4
of the Convention and Rule 29 § 1).

4. The applicants alleged, in particular, that their freedom of expression
under Article 10 of the Convention had been violated.

5. On 10 February 2012 the application was communicated to the
Government.



2 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT
THE FACTS

I. THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

6. The first applicant was born in 1952 and lives in Helsinki. The
applicant company has its seat in Helsinki.

7. The first applicant is a journalist for a weekly magazine, Seura, which
is published by the applicant company.

8. On 16 March 1998 and 19 November 2001 respectively the Finnish
national public service broadcasting company broadcast two TV
documentaries in its MOT series which concerned mould-infested houses
and the protection of forests. They were made by several reporters,
including Mr M.B. who was the complainant at the origin of criminal
proceedings that were subsequently brought against the first applicant (“the
complainant”) (see paragraph 12 below).

9. On 18, 19 and 23 March 2002 the first applicant criticised on two
separate internet discussion sites, namely on the “Ylevi” site maintained by
the Green League (Vihred liitto, Grona forbundet) and the “Journalism” site
maintained by Tampere University, the manner in which these two
documentaries had been made. He wrote, inter alia, that:

“[The complainant] is a fanatic warrior of the faith for whom facts are just in the
way. He has indisputably been caught at cold, intentional lying.”

“[The complainant] in fact claimed that the house was healthy but that one cheating
company doing mould inspections had managed to find some insignificant mould
spots because of which a completely unnecessary court case was initiated. ... Contrary
to [the complainant’s] assurances, N.N.’s former house was rotten. ... [The
complainant] must have known that. He is thus lying cold-bloodedly and
intentionally. ... He thus knew that [the expert] lied but he let it happen.”

10. On 31 May 2002 the first applicant published a four-page article in
Seura magazine, which is one of the biggest nationwide family magazines
in Finland, on similar lines. The article had been approved by a lawyer
before publication. The article included passages such as:

“[The complainant] claimed that over 10% of the Finnish forest area was already
protected and that conservationists demanded that an additional 10-15% of the forest
area in Southern Finland should be preserved. These figures are fabricated....

S.S. thus said in [the documentary] the complete opposite of what her research
showed and what was stated in her grant application. When | interviewed [the
complainant], he admitted that he had known about the grant and the 1993 research.
Still he accepted S.S.’s clearly groundless testimony in the documentary.”

11. On 5 July 2002 Seura magazine published a two-page reply in which
the reporters who had made the documentaries in question replied to the
first applicant’s criticism. In response to this reply, the magazine published
a page-long counter-reply by the first applicant.



NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 3

12. On 21 September 2002 the complainant reported the matter to the
police, asking them to investigate whether the first applicant was guilty of
defamation when he called him a liar in his writings. By letter dated
16 October 2002 the complainant presented his claim for damages against
the applicants.

13. On 15 and 17 November 2002 the applicant company and the first
applicant submitted their replies to the police. On 5 December 2002 the first
applicant was questioned by the police for the first time.

14. On 23 April 2004 the public prosecutor pressed charges in the Espoo
District Court (karajaoikeus, tingsratten) against the first applicant for
defamation. The complainant concurred with the charges brought by the
public prosecutor. The compensation claim presented by him previously on
16 October 2002 was joined to the criminal charges. The applicants claimed
that the Espoo District Court was not the appropriate court because the
forum norms had changed in January 2004.

15. On 8 June 2005 the Espoo District Court found in an interlocutory
decision that it was a competent court to decide the case. Even though the
article in question had been written and the decision on its publication had
been taken in Helsinki, the magazine had been printed and the consequences
of the article had arisen in Espoo. As the internet articles concerned the
same matter, the court was competent to examine them too.

16. On 26 January 2007 the Espoo District Court dismissed all charges
against the first applicant and the compensation claim directed against the
applicants. It found first of all that all the articles should be considered as
one matter because they concerned the same topic, irrespective of whether
they had been published on internet or in the magazine. Both the first
applicant and the complainant had had grounds for their views and they had
not said anything that was clearly untrue. The documentaries made by the
complainant had provoked public discussion, but they had also provoked
harsh criticism on account of the manner in which they were presented.
Therefore the threshold for acceptable criticism of the complainant and of
his documentaries was higher than usual. As there had been insinuations in
the documentaries that some of the expert opinions had been false, the first
applicant was allowed to use similar wording vis-a-vis the complainant.

17. By letter dated 26 February 2007 the complainant appealed to the
Helsinki Appeal Court (hovioikeus, hovratten). The Appeal Court held oral
hearings on 16 and 17 October and on 27 October 2008.

18. On 30 January 2009 the Appeal Court convicted the first applicant of
defamation and sentenced him to 40 day-fines, totalling 240 euros (EUR).
He was ordered to pay EUR 2,000 plus interest in damages to the
complainant. The applicant company was ordered, together with the first
applicant, to pay EUR 4,000 plus interest in damages to the complainant as
well as his costs and expenses of EUR 25,500, plus interest, in total. The
court found first of all that the Espoo District Court had been the competent



4 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT

court in the matter. As to the merits, the Appeal Court mentioned Acrticle 10
of the Convention and the principles expressed therein as well as adverting
to the Court’s case-law and legal literature on Article 10. With reference to
the Court’s case-law, it recalled that even if everyone was guaranteed
freedom of expression, it was not permitted to defame others or to
disseminate false information on anybody. In this respect a journalist had
the same responsibility as others. The Appeal Court then found that it had
not been proved that the complainant had disseminated wrong information
in the documentaries in the manner recounted by the first applicant, except
for the misleading information given in the context of the reportage on
mould-infested houses which the complainant had failed to rectify. It
appeared also from the witness statements that different statistical
information existed as far as the conserved forest area in Finland was
concerned, such that it could not be said that the figures given by the
complainant had been fabricated. The first applicant had thus imparted false
information on the complainant and these accusations had been serious. The
first applicant had not therefore had strong reasons or probable cause to hold
his own accusations to be true. The fact that freedom of expression was
guaranteed under Article 12 of the Constitution as well as under Article 10
of the Convention together with the fact that the complainant was also a
journalist and that the first applicant had been able to give grounds for his
own opinion in the media, did not entitle the first applicant to impart the
above-mentioned false information. Nor did the first applicant have the right
to call the complainant a liar. On these grounds the first applicant was found
guilty of defamation.

19. By letter dated 31 March 2009 the applicants appealed to the
Supreme Court (korkein oikeus, hégsta domstolen), claiming that all facts
had been correct in the article published in Seura magazine. Moreover,
during the oral hearing in the Appeal Court, the applicants had not been
allowed to put questions to the opposing party’s witnesses, whereas the
opposing party had been able to question their witnesses. Also the evidence
provided by the applicants had not been adequately taken into account by
the Appeal Court and the proceedings had taken place in the wrong forum.

20. On 11 December 2009 the Supreme Court refused the applicants
leave to appeal.

Il. RELEVANT DOMESTIC LAW

21. The Finnish Constitution (Suomen perustuslaki, Finlands grundlag,
Act no. 731/1999) provides in relevant parts:

“Section 10 — The right to privacy

Everyone’s private life, honour and the sanctity of the home are guaranteed. ...



NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 5

Section 12 — Freedom of expression and right of access to information

Everyone has the freedom of expression. Freedom of expression entails the right to
express, impart and receive information, opinions and other communications without
prior prevention by anyone. More detailed provisions on the exercise of the freedom
of expression are laid down by an Act. ...”

22. Chapter 24, Article 9, paragraphs 1 and 2 of the Penal Code
(rikoslaki, strafflagen; Act no. 531/2000) provide:

“A person who

1) gives false information or makes a false insinuation about another person so that
the act is conducive to causing damage or suffering to that person, or subjecting that
person to contempt, or

2) disparages another person in a manner other than referred to in point 1

shall be convicted of defamation and sentenced to a fine or imprisonment for a
maximum period of six months.

Criticism that is directed at a person’s activities in politics, business, public office,
public position, science, art or in comparable public activity, and which does not
clearly overstep the limits of what can be considered acceptable, does not constitute
defamation as set out in point 2 of paragraph 1.”

23. Chapter 5, section 6, of the Tort Liability Act (vahingonkorvauslaki,
skadestandslagen; Act no. 412/1974, as amended by Act no. 509/2004),
provides that a person may be awarded compensation for suffering if, inter
alia, his or her liberty, peace, honour, or private life has been violated
through a punishable act. In assessing the level of that suffering the nature
of the violation, the status of the victim, the relationship between the
offender and the victim as well as the possible public exposure of the
violation are to be taken into account.

24. According to the government bill to amend the Tort Liability Act
(HE 116/1998 vp), the maximum amount of compensation for pain and
suffering from, inter alia, bodily injuries had in the recent past been
approximately FIM 100,000 (EUR 16,819). In the subsequent government
bill to amend the Tort Liability Act (HE 167/2003 vp, p. 60), it is stated that
no changes to the prevailing level of compensation for suffering are
proposed. In the recommendation of the Personal Injury Advisory Board
(Henkilévahinkoasiain neuvottelukunta, Delegationen for personskade-
arenden) in 2008, compensation awards for distress in defamation cases can
go up to EUR 10,000 and, in cases concerning dissemination of information
violating personal privacy, up to EUR 5,000. On the other hand, the
maximum award for, for example, attempted manslaughter, murder or
killing varies between EUR 3,000 and EUR 5,000.



6 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 OF THE CONVENTION

25. The applicants made a complaint under Article 6 of the Convention,
alleging excessive length of the criminal proceedings brought against them.
26. Article 6 § 1 of the Convention reads in the relevant parts as follows:

“In the determination of ... any criminal charge against him, everyone is entitled to a
... hearing within a reasonable time by [a] ... tribunal ...”

27. On 9 August and 6 September 2012 the Court received friendly
settlement declarations signed by the parties under which the applicants
agreed to waive any further claims against Finland in respect of the alleged
excessive length of proceedings against an undertaking by the Government
to pay them 2,500 euros to cover any non-pecuniary damage as well as
1,000 euros (inclusive of value-added tax) to cover any costs and expenses,
which would be free of any taxes that might be applicable. These sums
would be payable within three months from the date of notification of the
decision taken by the Court. In the event of failure to pay these sums within
the said three-month period, the Government undertook to pay simple
interest on it, from the expiry of that period until settlement, at a rate equal
to the marginal lending rate of the European Central Bank during the default
period plus three percentage points. The payment would constitute the final
resolution of the case.

28. The Court takes note of the friendly settlement reached between the
parties. It is satisfied that the settlement is based on respect for human rights
as defined in the Convention and its Protocols and finds no reasons to
justify a continued examination of this part of the application. Accordingly,
it is appropriate to strike out of the list the complaint as to the alleged
excessive length of the domestic legal proceedings.

Il. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

29. The applicants complained under Article 10 of the Convention that
their freedom of expression had been violated. In their submission, there
had been no legitimate reason to interfere with their freedom of expression
and the interference had not been necessary in a democratic society.

30. Article 10 of the Convention reads as follows:

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema
enterprises.



NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 7

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence,
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

31. The Government contested that submission.

A. Admissibility

32. The Court is satisfied that this complaint raises arguable issues of
fact and law under Article 10 of the Convention, so that it cannot be rejected
as manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the
Convention. It further considers that the complaint is not inadmissible on
any other grounds. It must therefore be declared admissible.

B. Merits

1. The parties’ submissions

(a) The applicant

33. The applicants claimed that the sanctions imposed on them had not
been proportionate or reasonable in relation to the criticism the first
applicant had expressed in spring 2002. The first applicant had had to pay a
fine of EUR 240 and the applicant company about EUR 32,000 for the
complainant’s legal costs and EUR 20,000 under the head of its own legal
costs. The first applicant had extensive knowledge of environmental issues,
whereas the complainant did not. The first applicant’s criticism had
concerned certain television programmes broadcast on public-service
television. The targets of his criticism had thus been common and social
interests which had traditionally been considered to fall within the sphere of
freedom of expression. It was unlikely that anyone in Finland would deem
such criticism to have been intended simply for arousing people’s curiosity.

34. According to the applicants, in its judgment the Appeal Court had
not addressed in any way either this issue or Article 10 8 2 of the
Convention. Instead, the Appeal Court had stated that no-one was permitted
to defame another or to spread false information, but no mention had been
made of the necessity to be shown for any restriction on freedom of
expression. In its judgment the Appeal Court had dismissed the charges
against the editor-in-chief, inter alia, as he had had grounds to consider that
the factual content of the article had been correct and he had checked the
facts with an attorney familiar with environmental law. It was difficult to



8 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT

see why the editor-in-chief should be judged differently to the first
applicant, to whom the same criteria should have been applied.

35. The applicants also pointed out that the District Court, when
dismissing the charges against the first applicant, had found that his
criticism had not overstepped the limits of propriety. When doing so, the
District Court had not referred at all to Article 10 of the Convention,
including, in particular, the “necessity” requirement in Article 10 § 2. It had
found that neither the first applicant nor the complainant had made a false
statement. The complainant could himself be criticised for having used
similar expressions in his programme. Moreover, both parties had had the
opportunity to state their opposing views in Seura magazine.

(b) The Government

36. The Government acknowledged that the conviction of the first
applicant and the ordering of both applicants to pay damages and costs had
amounted to an interference with the exercise of their freedom of expression
under Article 10 of the Convention. However, in their submission the
impugned measures had had a basis in Chapter 24, section 9, of the Penal
Code and in Chapter 5, section 6, of the Tort Liability Act which fulfilled
both the requirements of precision and clarity. The interference had thus
been “prescribed by law”. In addition, it had pursued the legitimate aim of
the protection of the reputation or the rights of others, as required by Article
10 § 2 of the Convention.

37. As to the necessity in a democratic society, the Government noted
that the prosecutor had taken into account the socially significant role of the
press and had paid attention to the question of whether the case involved
disclosure of information of significance for the general interest in society.
Subsequently, when the District Court had decided to dismiss the charges,
the prosecutor had used his discretion and had not found it appropriate to
appeal against that judgment.

38. The Government stressed that the issue at hand was a dispute
between two journalists, namely two persons whose profession was to
pursue critical journalism. Journalists who used strong expressions and
pursued so-called investigative journalism could be expected to tolerate
even severe criticism of their activities. In the present case, the national
courts had weighed in the balance in their judgments different
considerations going to freedom of expression and the protection of private
life and had exercised the discretion available to them. It was the Appeal
Court which had considered that the limits of acceptable criticism had been
exceeded, holding that the first applicant had intentionally made serious
accusations against the complainant and had defamed him by calling him a
liar.

39. The Government observed that cases like the present one, where an
individual’s right directly opposes another right of another individual, have



NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 9

their special features. The Government referred in this respect to the
subsidiarity principle. In their view, the impugned measures could be
regarded as proportionate to the legitimate aim pursued and the reasons
adduced by the domestic courts had been relevant and sufficient. There was
thus no violation of Article 10 of the Convention.

2. The Court’s assessment

a. Whether there was an interference

40. The Court agrees that the first applicant’s conviction and the award
of damages and costs imposed on both applicants constituted an interference
with their right to freedom of expression, as guaranteed by Article 10 § 1 of
the Convention.

b. Whether it was prescribed by law and pursued a legitimate aim

41. The Government’s position was that the impugned measures had a
basis in Finnish law, namely in Chapter 24, section 9, of the Penal Code and
in Chapter 5, section 6, of the Tort Liability Act, and that the interference
complained of pursued a legitimate aim, namely the protection of the
reputation or rights of others. The applicants did not dispute that position.

42. The Court for its part, likewise accepts that the interference, based
on Chapter 24, section 9, of the Penal Code, was “prescribed by law” (see
Nikula v. Finland, no. 31611/96, 8 34, ECHR 2002-I1; Selist6 v. Finland,
no. 56767/00, 8 34, 16 November 2004; Karhuvaara and lltalehti
v. Finland, no. 53678/00, § 43, ECHR 2004-X; and Eerikéinen and Others
v. Finland, no. 3514/02, § 58, 10 February 2009) and that it pursued the
legitimate aim of protecting the reputation or rights of others, within the
meaning of Article 10 § 2.

¢. Whether the interference was necessary in a democratic society

43. According to the Court’s well-established case-law, freedom of
expression constitutes one of the essential foundations of a democratic
society and one of the basic conditions for its progress and each individual’s
self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10 of the Convention, it is
applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those
that offend, shock or disturb. Such are the demands of pluralism, tolerance
and broadmindedness, without which there is no “democratic society”.
Given that the exceptions set out in Article 10 8 2 must be strictly
construed, the need for any restrictions must be established convincingly
(see, for example, Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 41, Series A no. 103;
and Nilsen and Johnsen v. Norway [GC], no. 23118/93, § 43,
ECHR 1999 VIII).


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["31611/96"]}
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["56767/00"]}
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["53678/00"]}
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["3514/02"]}
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["23118/93"]}

10 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT

44. The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2,
implies the existence of a “pressing social need”. The national authorities of
the Contracting States have a certain margin of appreciation in assessing
whether such a need exists, but this margin goes hand in hand with a
European supervision, embracing both the legislation and the decisions
applying it, even those given by an independent court. The Court is
therefore empowered to give the final ruling on whether a “restriction” is
reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10 (see
Janowski v. Poland [GC], no. 25716/94, § 30, ECHR 1999-I).

45. The Court’s task in exercising its supervision is not to take the place
of national authorities but rather to review under Article 10 the decisions
they have taken pursuant to their power of appreciation (see, among many
other authorities, Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 45,
ECHR 1999-1).

46. In exercising its supervisory jurisdiction, the Court must look at the
impugned interference in the light of the case as a whole, including, in the
present case, the content of the remarks made by the first applicant and the
context in which he made them. In particular, it must determine whether the
interference in issue was “proportionate to the legitimate aims pursued” and
whether the reasons adduced by the national authorities to justify it were
“relevant and sufficient” (see Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1),
26 April 1979, § 62, Series A no. 30; Lingens v. Austria, cited above, § 40;
Barfod v. Denmark, 22 February 1989, § 28, Series A no. 149; Janowski
v. Poland, cited above, § 30; and News Verlags GmbH & Co.KG v. Austria,
no. 31457/96, 8 52, ECHR 2000-1). In doing so, the Court has to satisfy
itself that the national authorities applied standards which were in
conformity with the principles embodied in Article 10 and, moreover, that
they based themselves on an acceptable assessment of the relevant facts (see
Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298).

47. The Court further emphasises the essential function the press fulfils
in a democratic society. Although the press must not overstep certain
bounds, particularly as regards the reputation and rights of others and the
need to prevent the disclosure of confidential information, its duty is
nevertheless to impart — in a manner consistent with its obligations and
responsibilities — information and ideas on all matters of public interest (see
Jersild v. Denmark, cited above, § 31; De Haes and Gijsels v. Belgium,
24 February 1997, § 37, Reports of Judgments and Decisions 1997-1; and
Bladet Tromsg and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 58,
ECHR 1999-111). Not only do the media have the task of imparting such
information and ideas, the public also has a right to receive them (see,
Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), cited above, § 65).

48. Moreover, the Court has recently set out the relevant principles to be
applied when examining the necessity of an instance of interference with the
right to freedom of expression in the interests of the “protection of the


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["25716/94"]}
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["29183/95"]}
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["31457/96"]}
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["21980/93"]}

NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 11

reputation or rights of others”. It noted that in such cases the Court may be
required to verify whether the domestic authorities struck a fair balance
when protecting two values guaranteed by the Convention which may come
into conflict with each other, namely, on the one hand, freedom of
expression protected by Article 10 and, on the other, the right to respect for
private life enshrined in Article 8 (see Axel Springer AG v. Germany [GC],
no. 39954/08, 8§ 84, 7 February 2012; and MGN Limited
v. the United Kingdom, cited above, § 142).

49. In Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and
60641/08, 88§ 104-107, ECHR 2012) and Axel Springer AG v. Germany
[GC] (cited above, 88 85-88), the Court defined the Contracting States’
margin of appreciation and its own role in balancing these two conflicting
Convention interests. The Court went on to identify a number of criteria as
being relevant where the right to freedom of expression is to be balanced
against the right to respect for private life (see Von Hannover v. Germany
(no. 2) [GC], cited above, 88 109-113; and Axel Springer AG v. Germany
[GC], cited above, §8 89-95), namely:

(i) contribution to a debate of general interest;

(if) how well-known is the person concerned and what is the subject of
the report;

(iii) prior conduct of the person concerned;

(iv) method of obtaining the information and its veracity;

(v) content, form and consequences of the publication; and

(vi) severity of the sanction imposed.

Although this will usually represent the best manner of ensuring
Convention compliance, it is not as such necessary that the national
authorities, notably the courts, should make express reference to the
Convention or cite this Court’s case-law, provided that in substance, be it in
terms of national law, they sufficiently weigh in the balance, on the basis of
the relevant criteria, the two conflicting Convention interests. Where the
balancing exercise between the conflicting interests attaching to privacy and
media freedom has been undertaken by the domestic courts in conformity
with the criteria laid down in the Court’s case-law, the Court “would require
strong reasons to substitute its own view for that of the domestic courts”
(see, for example, Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], cited above,
§107).

50. Turning to the facts of the present case, it is to be noted that the first
applicant was charged, prosecuted and convicted of defamation in his
capacity as a journalist and that he was ordered, together with the applicant
company, to pay damages and costs to the complainant who is also a
journalist by profession.

51. The first applicant was convicted by the Appeal Court for having
criticised the complainant on two separate internet discussion sites and in an
article published in Seura magazine by calling him a liar and by accusing


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["39954/08"]}

12 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT

him of disseminating false information and fabricating figures (see
paragraph 18 above). He was convicted by the Appeal Court because it had
not been found to be proved in the proceedings before that court that the
complainant had disseminated wrong or misleading information in the
television documentaries in question, with the consequence that the first
applicant had not had strong reasons or probable cause to hold his own
accusations to be true. Nor had the first applicant had the right to call the
complainant a liar. On these grounds the Appeal Court found the first
applicant guilty of defamation.

52. In order to assess whether the “necessity” of the restriction of the
exercise of the freedom of expression has been established convincingly, the
Court must, among other things, examine whether the balancing exercise
between the freedom of expression and the right to respect for private life,
including the right to reputation, has been undertaken by the national
authorities in conformity with the criteria laid down in the Court’s case-law.

53. The Court considers that the general subject-matter which was at the
heart of the article and the internet discussions in question, namely the
limits of critical and investigative journalism, was clearly a matter of
legitimate public interest. The journalism criticised by the applicant related
in particular to the topics of the television documentaries which concerned
mould-infested houses and the protection of forests. At first instance, the
District Court had found that, while the documentaries made by the
complainant had provoked public discussion, they had also, on account of
the manner in which they were presented, provoked harsh criticism. From
the point of view of the general public’s right to receive information about
matters of public interest, and thus from the standpoint of the press, there
were therefore justified grounds for discussing the limits of critical and
investigative journalism in the public domain (see paragraph 16 above).

54. Both parties to these discussions were professional journalists who
were relatively well-known to the general public. The discussions were
published on two internet discussion sites, namely on the “Ylevi” site
maintained by the Green League (Vihrea liitto, Grona forbundet) and the
“Journalism” site maintained by Tampere University. The impugned article
was published in the weekly magazine Seura, which is one of the biggest
nationwide family magazines in Finland. Moreover, it is also noteworthy
that Seura magazine provided the reporters who had made the
documentaries in question, including the complainant, with an opportunity
to reply to the first applicant’s criticism. In response to this reply, the
magazine subsequently published a page-long counter-reply by the first
applicant (see paragraph 11 above).

55. There is no suggestion that details of the article or the internet
discussions were obtained by subterfuge or other illicit means (compare
Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 68, ECHR 2004-VI). On the
contrary, the details were based on the two television documentaries



NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 13

broadcast by the Finnish national public-service broadcasting company
some years earlier and, in particular, on the manner in which these
documentaries had been made.

56. As to the veracity of the information, the domestic courts drew
different conclusions: at first instance the District Court found that both the
first applicant and the complainant had had grounds for their views and that
they had not said anything that was clearly untrue. On the other hand, the
Appeal Court held that it was not proved that the complainant had
disseminated wrong or misleading information in the television
documentaries in question and that the first applicant did not therefore have
strong reasons or probable cause to hold his own accusations to be true. It
also appears from the Appeal Court judgment that, inter alia, different
statistical information existed as far as the conserved forest area in Finland
was concerned and that it could not therefore be said that the figures given
by the complainant were fabricated.

57. The Court notes also the severity of the sanctions imposed on the
applicants. The first applicant was convicted under criminal law and was
ordered to pay 40 day-fines totalling EUR 240. He was also ordered to pay
EUR 2,000 plus interest in damages to the complainant. The applicant
company was ordered, together with the first applicant, to pay EUR 4,000
plus interest in damages to the complainant as well as the latter’s costs and
expenses of EUR 25,500, plus interest, in total. The amounts of
compensation must be regarded as substantial, given that the maximum
compensation afforded to victims of serious violence varies between
EUR 3,000 and 5,000 (see paragraph 24 above).

58. While the Appeal Court made some limited reference to Article 10
of the Convention and to case-law and legal literature on Article 10 in its
judgment (see paragraph 18 above), thereby recognising as a matter of
principle the relevance of Article 10 for the domestic decision whether to
convict the first applicant of defamation, it did not, as required by
Article 10, proceed to a sufficient evaluation of the actual impact of the first
applicant’s right to freedom of expression on the outcome of the case. In
particular, the Appeal Court did not balance the first applicant’s right to
freedom of expression (under Article 10 of the Convention), on the basis of
the relevant criteria (as summarised at paragraph 49 above), in any
considered way against the complainant’s conflicting right to reputation
(under Avrticle 8 of the Convention). It does not emerge from the reasoning
of the Appeal Court what “pressing social need” in the present case was
taken to justify protecting the complainant’s right to reputation over the
freedom of expression of the applicants, in particular as both the first
applicant and the complainant were professional journalists discussing the
limits of critical journalism. Nor is it clear whether, according to the Appeal
Court, the resultant interference with the applicants’ freedom of expression
was proportionate to the legitimate aim pursued (see paragraph 18 above).



14 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT

In this connection, as has been remarked in the Court’s case-law, journalists
in the position of the first applicant who are disseminating information or
commenting on a matter of public interest, as well as their publishers, are to
be taken as enjoying a higher level of protection of their freedom of
expression under Article 10 than, for example, persons expressing
themselves in a private dispute (see Jersild v. Denmark, cited above, § 31;
and Flinkkila and Others v. Finland, no. 25576/04, § 73, 6 April 2010).
Also of relevance in the present case for the requisite judicial balancing
exercise to be carried out is the fact that the complainant, while entitled to
benefit from the protection afforded to every individual’s reputation by
Article 8 as part of the right to respect for private life, was himself an
investigative journalist involved in making TV documentaries on
controversial issues for a public broadcasting company; that is to say, he
was engaged in an activity very much in the public domain in a manner and
in circumstances where he could himself expect to be the subject of robust
scrutiny, comment and criticism regarding his professional conduct. In these
two respects the judicial examination by the Appeal Court of the factors
justifying the imposition of a criminal sanction on the applicants for the
exercise by them of their freedom of expression cannot be said to have paid
sufficient attention to the "journalistic” hue of the case.

59. Having regard to all the foregoing factors, and notwithstanding the
margin of appreciation afforded to the State in this area, the Court considers
that the domestic courts failed to undertake an assessment capable of
striking a fair balance between the competing interests at stake under
Articles 8 and 10 of the Convention. In conclusion, in the Court’s opinion
the reasons relied on by the domestic courts, although relevant in so far as
they went, were not sufficient to show that the interference complained of
was “necessary in a democratic society”.

60. There has accordingly been a violation of Article 10 of the
Convention in relation to both applicants.

1. THE REMAINDER OF THE APPLICATION

61. The applicants also contended that, in violation of Article 6 § 1 and
6 § 3 (d) of the Convention, they had not been allowed to put questions to
the opposing party’s witnesses, whereas the opposing party had been able to
question their witnesses. Also the evidence provided by the applicants had
not been adequately taken into account. They further maintained that,
contrary to Article 6 § 1 of the Convention, the proceedings had taken place
in the wrong forum.

62. In the light of all the material in its possession, and in so far as the
matters complained of are within its competence, the Court finds that they
do not disclose any appearance of a violation of the rights and freedoms set
out in the Convention or its Protocols. Accordingly, this part of the



NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 15

application must be rejected as manifestly ill-founded and declared
inadmissible pursuant to Article 35 8§ 3 (a) and 4 of the Convention.

IV. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

63. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to
the injured party.”

A. Damage

64. The applicants claimed EUR 31,942.29 in respect of pecuniary
damage and the first applicant claimed EUR 5,000 in respect of
non-pecuniary damage.

65. The Government considered that, should the Court find a violation
of Article 10 of the Convention, the applicants should be awarded as
pecuniary damages the sums paid by them. As to the non-pecuniary
damage, the Government considered that the first applicant should be
awarded reasonable compensation for non-pecuniary damage which in the
circumstances of the present case should not exceed EUR 1,500.

66. The Court finds that there is a causal link between the violation
found and the pecuniary damage alleged and that, consequently, there is
justification for making an award to the applicants under that head. The
Court therefore awards the applicants the full sum claimed. In addition, the
Court considers that the first applicant must have sustained some non-
pecuniary prejudice. Ruling on an equitable basis, it awards the first
applicant EUR 1,500 in respect of non-pecuniary damage.

B. Costs and expenses

67. The applicants also claimed EUR 18,500 for the costs and expenses
incurred before the domestic courts and EUR 5,000 for those incurred
before the Court.

68. The Government noted that the applicants had not submitted any
receipt for the payment of the amounts claimed in the domestic proceedings
or for the proceedings before the Court. In the Government’s view, the
claims made should therefore be rejected. At any rate, in their submission
the total amount of compensation should not exceed EUR 4,000 (inclusive
of value-added tax) for costs and expenses incurred in the domestic
proceedings and EUR 2,500 (inclusive of value-added tax).in respect of the
proceedings before the Court.



16 NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT

69. According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as
to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its
possession and the above criteria, the Court rejects the claim for costs and
expenses in the domestic proceedings for lack of supporting documents and
considers it reasonable to award the sum of EUR 3,000 (inclusive of
value-added tax) for the proceedings before the Court.

C. Default interest

70. The Court considers it appropriate that the default interest rate
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank,
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY

1. Decides to strike the complaint concerning the alleged excessive length
of the proceedings out of its list of cases in accordance with Article 39
of the Convention;

2. Declares the complaint concerning Article 10 of the Convention
admissible and the remainder of the application inadmissible;

3. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

4. Holds
(a) that the respondent State is to pay the applicants, within three
months from the date on which the judgment becomes final in
accordance with Article 4482 of the Convention, the following
amounts:
(i) EUR 31,942.29 (thirty-one thousand nine hundred and forty-two
euros and twenty-nine cents), plus any tax that may be chargeable,
in respect of pecuniary damage;
(i) EUR 1,500 (one thousand five hundred euros), plus any tax that
may be chargeable, to the first applicant in respect of non-pecuniary
damage;
(iii) EUR 3,000 (three thousand euros), plus any tax that may be
chargeable to the applicants, in respect of costs and expenses;
(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a



NISKASAARI AND OTAVAMEDIA OY v. FINLAND JUDGMENT 17

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period plus three percentage points;

5. Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 23 June 2015, pursuant to
Rule 77 88 2 and 3 of the Rules of Court.

Fatos Araci Guido Raimondi
President

Deputy Registrar



